Jestem nauczycielką przedszkola z 25-letnim stażem pracy. Moim miejscem pracy jest Przedszkole Nr 18 w Stalowej Woli. W swoim dorobku zawodowym posiadam wiele materiałów, którymi pragnę się podzielić, uważam, że mogą one być przydatne zwłaszcza młodym nauczycielom. W chwili obecnej przygotowałam trzy konspekty zajęć, dotyczących aktywnego słuchania muzyki, które opracowałam w oparciu o informacje zdobyte na warsztatach metodycznych prowadzonych przez Beatę Kubiak i Jacka Tarczyńskiego
Konspekt Nr 1
Temat: Opracowanie wersji ruchowej i instrumentalnej
utworu „Dla przyjaciela”– melodia flamandzka
Grupa: dzieci sześcioletnie
Cele:
- wyrabianie poczucia rytmu i umiejętności odwzorowywania gestodźwięków
- doskonalenie umiejętności gry na instrumentach w zespole
- aktywne doświadczanie muzyki artystycznej
Środki dydaktyczne:
pudełka akustyczne, klawesy, trójkąty, tarki, tamburyna, marakasy, nagranie
Forma:
praca z całą grupą
Przebieg:
I. Stworzenie tekstu i ruchów w celu osłuchania z rytmem i melodią.
1. Marsz po obwodzie koła w rytmie określonym słowami recytowanymi przez prowadzącą:
Idziemy na spacerek, idziemy na spacerek,
Idziemy na spacerek, zatrzymujemy się.
Wracamy już do domu, wracamy już do domu,
Wracamy już do domu, zatrzymujemy się.
Ref: Ooooch, raz, dwa, trzy, a teraz sobie w koło
Pokrążymy.
(Idziemy w parach 16 kroków w kierunku tańca. 16 kroków w kierunku przeciwnym.
Refren: zatrzymujemy się, odwracamy się w twarzą do siebie w pwrach, rysujemy dłońmi nad głową tęczę z okrzykiem „Ooooch”, klaszczamy w dłonie partnera trzy razy i wspólnie wykonujemy obrót z „Przyklejonymi” dłońmi.)
W pozostałych zwrotkach można zmienić tekst (np. skaczemy na spacerku, idziemy teraz sami itp.), dobierając odpowiednie ruchy, jak cwał boczny, podskoki i inne.
2. Marsz po kole parami z realizacją ruchową tekstu śpiewanego przez prowadzącą, z włączeniem w śpiew chętne dzieci. Czynność tę powtarzamy 2 lub 3 razy.
II. Akompaniament rytmiczny utworu za pomocą instrumentów perkusyjnych.
1. Ćwiczenie rytmu z każdą grupą instrumentów przy śpiewie, bez melodii. Dzieci podzielone na grupy (ilość grup uzależniona od ilości instrumentów jakimi dysponujemy). Czynność tę powtarzamy, aż każda grupa prawidłowo odtworzy podany rytm.
2. Na znak dany przez prowadzącą – dyrygenta, każda grupa instrumentów włącza się z akompaniamentem do melodii.
3. Przećwiczenie utworu według zapisu partytury trzy razy.
4. Akompaniament instrumentów perkusyjnych zgodnie z zapisem partytury połączony z marszem po obwodzie koła. Takty 9-12 dzieci zatrzymują się odwrócone twarzą do środka koła.
5. Zmiana instrumentów według wyboru dzieci, aby każdemu dać możliwość zagrania na każdym instrumencia.
Konspekt Nr 2
Temat: Opracowanie wersji ruchowej i instrumentalnej
utworu "Czardasz”
Grupa: dzieci sześcioletnie
Cele:
- zapoznanie dzieci z interpretacją prostych przebiegów rytmicznych ćwierćnutowo - ósemkowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i akustyki własnego ciała
- sprawianie dzieciom radości poprzez możliwość współgrania z muzyką artystyczną
Efekt:
dziecko zrealizuje partyturę w metrum 4/4 w zapisie ćwierćnutowym i ósemkowym według własnego pomysłu
Środki dydaktyczne:
drewienka, kołatki, janczary, bębenki, grzechotki, nagranie
Forma:
praca z całą grupą
Przebieg:
I. wprowadzenie na podstawie stworzonego opowiadania – zabawy. Zapoznanie z budową utworu.
1. Prowadząca opowiada o tym, że kot chce złapać mysz, skrada się, ale myszka go spostrzegła i ucieka, zaczyna się gonitwa. W ostatniej chwili myszka chowa się w norce.
(Zwrócenie uwagi na zmianę tempa w drugiej części utworu).
2. Zabawa „Kot i mysz”.
Dzieci ustawione po obwodzie koła, ilość dzieci dowolna.
Takty 1-4 – krok odstawno-dostawny w prawą stronę 2x, takty 5-8 – w lewą stronę.
Takty 9-12 – bieg na palcach w rytmie ósemkowym, takty 13-16 – podskoki.
Takty 17-20 – klaszczemy w dłonie z równoczesnym dreptaniem w miejscu, takty 21-23 – kręcenie się wokół własnej osi, ręce uniesione nad głową, takt 24 – trzy tupnięcia.
Zabawę powtarzamy dwa razy.
II. Akompaniament rytmiczny.
(Podział na grupy. Dzieci usadzone przed dyrygentem w półkolu informujemy, na jakich instrumentach będą grały. Ćwiczenie powtarzamy do momentu opanowania rytmu przez wszystkie dzieci).
1. Ćwiczenie rytmu z każdą grupą głosem ( np. drewienka: pac, pac, kołatki: klap, klap, janczary: dzeń, dzeń, grzechotki szsz). Każda grupa włącza się na znak dyrygenta.
III. Instrumentacja utworu.
1. Rozdanie instrumentów. Akompaniament utworu zgodnie z partyturą i poleceniami dyrygenta.
2. Zmiana instrumentów według wyboru dziecka.
Konspekt Nr 3
Temat: Opracowanie wersji ruchowej i instrumentalnej
utworu „Marsz Radeckiego” J. Straussa
Grupa: dzieci sześcioletnie
Cele:
- kształcenie umiejętności reagowania podczas akompaniamentu na zmiany dynamiczne utworu
- doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych
- stwarzanie okazji do aktywnej zabawy z muzyką artystyczną
Środki artystyczne:
trójkąty, talerze, tamburyna, tarki, klawesy, nagranie
Forma:
praca z całą grupą
Przebieg:
I. Fabularyzacja utworu.
1. Opowiadanie „Orkiestra wojskowa” z naciskiem na marszowy charakter melodii i skład instrumentów – naśladowanie ich gry.
II. Ilustracja ruchowa.
1. Zabawa „Defilada” – podział dzieci na kilka grup, marsz przy akompaniamencie bębenka w różnych kierunkach.
III. Akompaniament rytmiczny utworu.
(Dzieci podzielone na grupy – tyle, ile jest instrumentów, ćwiczenie powtarzamy do momentu opanowania rytmu przez wszystkie grupy).
1. Ćwiczenie rytmu według zapisu partytury z każdą grupą, głosowo, np. talerze – tam, tam, tarki – trrr. Włączanie się z akompaniamentem każdej grupy.
2. Rozdanie instrumentów. Akompaniament rytmiczny za pomocą instrumentów perkusyjnych zgodnie z zapisem partytury.
3. Zmiana instrumentów według wyboru dzieci. Akompaniament rytmiczny połączony z marszem po obwodzie koła.
Janina Wojdyła
nauczyciel przedszkola w Stalowej Woli